سلول های بنیادی
سلول های بنیادی

سلول های بنیادی

سلول های بنیادی

سلام ....

  دکتر استیو روزنبرگ، رئیس بخش جراحی در موسسه ملی سرطان در بتسدا، مریلند، هشدار داد که نتایج این کارآزمایی فقط می‌تواند برای ملانوم متاستاتیک اعمال شود، اما افزود که تحقیقات رو به رشدی در حال بررسی درمان TIL برای سایر سرطان‌های جامد، از جمله سرطان‌های ریه و دهانه رحم است.

درمان TIL سال‌ها تا تأیید استفاده در خارج از آزمایش‌های بالینی که می‌تواند راه را برای درمان بسیاری از بیماران مبتلا به ملانوم متاستاتیک باز کند، فاصله دارد. چندین شرکت مستقر در ایالات متحده نیز در حال مطالعه درمان TIL هستند.



درمان جدید مبتنی بر سلول برای ملانوم موثرتر از درمان موجود است

محققان اروپایی به تازگی درمان جدیدی را برای ملانوم پیشرفته معرفی کردند که موثرتر از درمان پیشرو موجود در فاز 3 کارآزمایی بالینی است.
 
محققان اروپایی به تازگی درمان جدیدی را برای ملانوم پیشرفته معرفی کردند که موثرتر از درمان پیشرو موجود در فاز 3 کارآزمایی بالینی است.
این درمان که از سلول‌های ایمنی خود بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کند، شباهت‌هایی با نوع دیگری از درمان به نام CAR-Tتراپی دارد که برای سرطان‌های خون بسیار مؤثر است.
درمان CAR-T شامل جمع آوری سلول های T بیمار و اصلاح آنها در آزمایشگاه برای تبدیل آنها به مبارزان سرطان و سپس تزریق سلول ها به بیمار است. درمان شخصی ای که برای اولین بار یک دهه پیش در برخی از بیماران لوسمی موفقیت آمیز نشان داده شد. اکنون برای لنفوم و همچنین مولتیپل میلوما نیز استفاده می شود.
در حالی که برای تومورهای جامد، که اکثر سرطان‌ها از جمله ملانوما را تشکیل می‌دهند، مورد بررسی قرار گرفته است، این تومورها چالش‌هایی را ارائه می‌کنند که در سرطان خون وجود ندارد. بسیاری از سرطان های خون همگن هستند، به این معنی که سلول های آنها یکنواخت هستند. این به درمان CAR-T یک هدف واضح برای چسباندن و حمله می دهد. دکتر وینسنت لام، استادیار سرطان شناسی در پزشکی جان هاپکینز، که متخصص در ایمونوتراپی است، گفت: تومورهای جامد دارای تعدادی از انواع مختلف سلولی هستند که تا حد زیادی بین انواع سرطان متفاوت است. این ناهمگونی سلول های تومور، یافتن یک هدف مناسب و کلی CAR-T را در تومورهای جامد دشوار می کند.
در کارآزمایی ملانوما، پزشکان از رویکردی به نام درمان TIL استفاده کردند. این شامل برداشت سلول‌های ایمنی بیمار - در این مورد، سلول‌هایی به نام لنفوسیت‌های نفوذ کننده تومور است که از تومور گرفته می‌شود - اما به جای اصلاح آن‌ها در آزمایشگاه مانند درمان CAR-T، برای تولید میلیاردها سلول تقویت می شوند. سپس آن سلول ها به جریان خون بیمار ، جایی که می توانند سرطان را از بین ببرند، تزریق می شوند.
دکتر جان هانن، انکولوژیست پزشکی در موسسه سرطان هلند که هدایت آزمایش بالینی جدید را بر عهده داشت، به NBC News گفت: «ما آنها را از یک میلیون سلول به چند میلیارد سلول افزایش می دهیم»
در این کارآزمایی، 168 بیمار مبتلا به ملانوم متاستاتیک به طور تصادفی برای دریافت درمان TIL یا درمان استاندارد فعلی، یک داروی ایمونوتراپی به نام ipilimumab مورد بررسی قرار گرفتند. Ipilimumab معمولاً در افرادی استفاده می شود که به درمان خط اول به نام درمان ضد PD-1 پاسخ نمی دهند. تقریباً همه بیماران در کارآزمایی به آن درمان پاسخ نداده بودند.
بیماران به طور متوسط سه سال پیگیری شدند. در مقایسه با افرادی که تحت درمان با ipilimumab قرار گرفتند، بیماران تحت درمان TIL، در پیشرفت بیماری و مرگ 50درصد کاهش داشتند.
20 درصد بیماران گروه TIL تومورهای خود را به طور کامل ناپدید کردند، در گروه ipilimumab این رقم 7درصد می باشد. این بیماران هنوز تحت نظر و ارزیابی هستند، اما تا کنون، میانگین زمان بقای کلی بیماران سرطانی که درمان TIL را دریافت کرده‌اند، بیش از دو سال بوده است، در حالی که برای بیمارانی که ipilimumab دریافت می‌کنند، کمی بیش از 1.5 سال است. هانن گفت، اگر بیمار بتواند به بهبودی کامل برسد، احتمال بقای طولانی مدت آن زیاد است. او همچنین بیان کرد: «برای افرادی که قبلاً در یک درمان شکست خورده اند، این خبر بسیار خوبی است».
به گفته دکتر مایکل دیویس، رئیس انکولوژی پزشکی ملانوما در مرکز سرطان MD اندرسون در هیوستون، درمان TIL در آزمایشات بالینی برای ملانوما نزدیک به دو دهه استفاده شده است، اما این اولین درمانی بود که آن را با یک داروی تایید شده مقایسه کرد و نکته مهم این است که آن را برتر تشخیص دادند.
وی همچنین اظهار داشت: "این اولین بار است که ما چنین نتیجه ای را با ایمونوتراپی سلول درمانی برای بیماران مبتلا به ملانوما داشته ایم." کارآزمایی روی درمان TIL در بیماران ملانومایی که در درمان ضد PD-1 شکست خورده‌اند.
هانن گفت: این درمان به خودی خود عوارض جانبی بسیار کمی ایجاد می کند و هیچ کدام طولانی مدت نیستند. با این حال، برای موثر بودن، درمان TIL باید همراه با شیمی درمانی و داروی دیگری به نام اینترلوکین-2 (( IL-2  استفاده شود که هر دو دارای عوارض جانبی گسترده ای هستند. وقتی میلیاردها سلول را معرفی می‌کنید، نمی‌توانید آنها را به بدن اضافه کنید، باید فضا ایجاد کنید، و شیمی‌درمانی این کار را با از بین بردن سلول‌ها انجام می‌دهد. سپس، هنگامی که بیمار تزریق سلول های رشد یافته در آزمایشگاه خود را دریافت کرد، IL-2 به زنده ماندن سلول های جدید کمک می کند.
نظرات 1 + ارسال نظر
محدثه یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 ساعت 18:34

جالب و مفید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد